Clash of the Ardennes – Van idee tot Kickstarter

  • Geplaatst op
  • Door Elwin Klappe
  • 0
Clash of the Ardennes – Van idee tot Kickstarter

De Slag om de Ardennen was het laatste grote offensief van de Duitse Wehrmacht. In dit artikel lees je over het bordspel 'Clash of the Ardennes' hierop gebaseerd.

16 December 1944 

Het laatste grote offensief van de Duitsers vangt aan. Door de laaghangende mist, verrassing en snelheid wist Hitler met zijn aanval ‘Unternehmen Wacht am Rhein’ de Amerikaanse eenheden in eerste instantie te overrompelen. Ons beter bekend als de Battle of the Bulge ofwel het Ardennenoffensief. 

In een laatste poging om het tij te keren probeerde Hitler via de Belgische Ardennen een gat te slaan in de oprukkende Geallieerde stormram. Het weer was Hitler gunstig gestemd, want de mist zorgde voor een goede dekmantel. In eerste instantie verliep de aanval goed. De onvoorbereide Amerikaanse eenheden, die overigens ook nog verzwakt waren, werden volledig overrompeld. De Duitsers wisten zelfs door toedoen van saboteurs/spionnen telefoonlijnen achter de linie door te snijden. Vermomd als Amerikaanse soldaten reden de Duitsers in buitgemaakte jeeps door de linies van de Amerikanen heen. Ze creëerden chaos en verspreidden desinformatie. Alhoewel de Amerikanen in eerste instantie niet de ernst van de situatie inzagen, wisten ze dit snel om te buigen. The Battle of the Bulge was een feit. 

Het Ardennenoffensief is de basis geworden voor het bordspel Clash of the Ardennes. Hoe dit bordspel tot stand is gekomen, hoe het Ardennenoffensief mij heeft geïnspireerd en welke keuzes ik heb gemaakt wil ik graag met jullie delen.  

Heel wat jaren later, 2008, Kroatië. Na een bezoek aan een oud kasteel in de regio van Istrië wist ik het. Ik wou een bordspel maken. Toen nog geïnspireerd door ridders, paarden en lansiers, want ja, ik had een kasteel bezocht. Het spel moest voor 2 spelers worden en het idee was door het aanleggen van je eenheden de overzijde te bereiken en het kasteel van je tegenstander te veroveren. 

De basis 

De gelegde basis destijds werd de fundatie voor het spel van nu. Terug gekomen van vakantie ging het toch knagen. Kastelen zijn leuk, maar mijn interesse lag toch echt bij de gebeurtenissen rondom de Tweede Wereldoorlog. Het moest dus anders. 

De basis van het spel, gebaseerd op de rock-paper-scissor methode, kon ik ook anders toepassen kwam ik al snel achter. Om je een idee te geven van het basis spelprincipe; je legt eenheden aan in één van de 7 straten, startend vanaf je eigen zijde en je probeert de overzijde te bereiken. Heb je deze bereikt, dan is deze straat jouw eigendom. Verover je 3 straten dan heb je gewonnen. Uiteraard probeert je tegenstander dit te voorkomen en je komt elkaar dus tegen. Door middel van een ‘rock-paper-scissor methode bepaal je de winnaar van een slag en stoot je door. 

De ridder verslaat de lansier, de lansier verslaat het paard en het paard verslaat de ridder. De 3 eenheden hebben verschillende afmetingen en de hoeveelheid aan eenheden is ook verschillend per eenheid. Het paard is 3 blokken lang, de lansier 1 blok en de ridder 2 blokken. Ik kon dit uiteraard ook veranderen in een Tweede Wereldoorlog setting; de tank is 3 blokken lang, de anti-tankmijn 1 blok en de soldaat 2 blokken. De tank verslaat de soldaat, de soldaat kan een anti-tankmijn ontmantelen en een anti-tankmijn verslaat een tank. Dit werd de basis van het spel. 

Ik wist dat ik het moest testen. Hoe weet je hoeveel je van alles nodig bent? Hoe lang moet de straat worden en werkt de rock-paper-scissor methode wel? Er moest een eerste prototype komen. 

 

Hier begon trouwens ook de gedachte om het van hout te maken. In eerste instantie had ik te veel eenheden, maar door testspelen kom je er uiteindelijk achter wat een juiste verdeling is. Ik wist wel dat de antitankmijn (1 blok groot) makkelijk en altijd te plaatsen was en dus zeldzaam moest worden. De tank is groot en is 3 blokken lang en kan dus grote stappen zetten, wat overeenkomt met de werkelijkheid. De soldaat is kleiner, maar daar zijn er wel de meeste van. 

Wel miste er wat. Het spel had een goede basis, maar was nog te saai. Door het toevoegen van -gelimiteerde- speciale eenheden zou het leuker worden. Hier heb ik best lang over na gedacht, want dit kon het spel ook negatief beïnvloeden. Ik wou het namelijk simpel houden. Toch besloot ik een 3-tal speciale eenheden toe te voegen. Dit werden de generaal (5 blokken, dus kon een grote stap zetten en vooral belangrijk op het laatst), de spion (1 blok en verslaat iedereen) en de commando tank (3 blokken en kan ook zijdelings aanvallen/flankeren). 

Door het toevoegen van deze speciale eenheden werd het spel leuker. Ik voegde eraan toe dat je slechts 1 van deze speciale eenheden op het speelveld mocht hebben staan. Anders werden ze te sterk en te vaak gebruikt. 

Proberen, oefenen, testen en opnieuw proberen. Dat heeft echt jaren geduurd. Al was ik er niet constant mee bezig, je bent wel continue aan het aanpassen en verbeteren. 

De regels

De regels had ik al wel beschreven, maar niet in een officieel regelboekje. En deze wou ik graag hebben. Maar ik wou ze wel voorzien van illustraties, want dat spreekt meer aan. Ik ben online gaan zoeken in wat voor een stijl ik het regelboekje wou hebben. Authenticiteit was vooralsnog de belangrijkste factor. Ik wou dus iets hebben wat ik kon linken met die tijd. Ik ben dus gaan zoeken en kwam uiteindelijk terecht bij de Tigerfibel. Dit is een tankmanual die de Duitse tankbemanning gebruikten om de meest voor de hand liggende problemen met hun tank te verhelpen. Een snelgids laat maar zeggen. Simpel van opzet, niet te veel tekst en voorzien van veel illustraties. 

Gelijk wist ik dat dit het zou moeten worden, althans in deze stijl. De illustraties waren kenmerkend, opvallend en uniek. Doorgaans getekend in zwart, geaccentueerd met rood en voorzien van een woord- of beeldgrap. Humoristisch, maar ook wel serieus en zelfs voorzien van naakte dames. Dit was uiteraard om de Duitse tankbemanning de droge stof iets beter en makkelijker tot zich te kunnen laten nemen.  

 

 

Zoals je kunt zien, is de stijl zeer opvallend te noemen. Zodoende heb ik een opdracht online uitgezet, met als doel het vinden van een illustrator die in deze stijl kon tekenen. De opdracht was het tekenen van een aantrekkelijke jongedame die het spel speelt, met op de achtergrond een Duitse soldaat. Bijgaand de illustratie van Steve. Dit was een match! 

 

Ondertussen was mijn spel klaar voor de volgende stap, letterlijk en figuurlijk. Het moest vorm krijgen en een eigen uitstraling. Mijn voorkeur voor hout is altijd gebleven. Ik wou het spel van gelaserd hout maken. Maar goed, dan heb je een lasermachine nodig. Ik heb contact gemaakt met verschillende bedrijven die lasermachines verkochten en een paar goede gesprekken gehad. Veel testen mogen draaien op hun machines, om de kwaliteit te testen en om mijzelf deels te kunnen voorzien van een werkend prototype of delen hiervan. 

Via via kwam ik in contact met iemand die voor mij een 6-tal prototypes wou maken, waarvan 1 luxe variant, gemaakt van walnoot- en essen hout. De rest werd van populierenhout gemaakt. Bijgaand het resultaat. Het zag er strak uit. De nabewerking was wel erg hoog, want alles moest geschuurd en gelakt worden. 

 

Steve was ondertussen druk bezig met het maken van illustraties. Soms wat in het wilde weg, door mijn spontane ideeën, maar we bleven bij onze nieuwe stijl. Het spel moest thematisch worden, Tweede Wereldoorlog en het liefst moest het een slag zijn die zich heeft afgespeeld in Nederland, want daar kom ik vandaan. Locatie was belangrijk, want dan kun je je beter inleven in het spel en het thema. Operatie Market Garden was wel mijn eerste ingeving, maar los van het feit dat parachutisten daar een grote rol speelden (en die zaten nog niet als eenheden in mijn spel) was het ook een slag die niet geheel positief afliep voor de Geallieerden. Dat werd hem dus niet. Waren er dan nog ander slagen die bekend waren? Tja, voldoende, maar niet van episch formaat. Dat was het moment dat ik toch over de grens moest kijken. Normandië kwam voorbij (maar ook boten waren geen eenheden op dat moment). Toen kwam ik uit op het Ardennenoffensief. Een offensief waar beide zijdes een belangrijke rol hebben gespeeld. Tanks en soldaten waren belangrijk. Het ging heen en weer (zoals in mijn spel) en het is een episch en wereldwijd bekende slag. Dat ging hem worden. 

Ik had al contact met Glenn. Hij gaf mij aan dat hij het wel leuk zou vinden om een verhaal/intro te schrijven. Ik kende hem persoonlijk niet, maar goed, niet geschoten is altijd mis. Hij ging aan het schrijven en kwam uiteindelijk met het bekende stuk tekst, dat vooraf in het regelboekje staat. Ongekend, ik werd gelijk in het verhaal getrokken! Kort en krachtig, maar na het lezen ervan, wou je gelijk spelen. Deze intro is in de huidige campagne ook gebruikt als rode draad voor de introductievideo.

Illustraties 

Na overleg met de illustrator Steve wouden we de meeste eenheden van het spel wel voorzien van een kenmerkende illustratie. Dus moest de generaal ook echt een bekende generaal worden. Dan ga je rollen invullen. Wie is de generaal, wie zijn de spionnen en hoe gaan we die uitbeelden?  

De Generaal 
Beide zijdes hebben een Generaal tot hun beschikking, eentje die 5 blokken groot is en vooral in lengte een grote stap kan maken. Handig aan het einde, als je binnen een paar stappen de laatste straat moet veroveren. Voor de Geallieerden was het voor mij snel duidelijk, dat wordt Generaal George S. Patton, die het 3e leger aanvoerde. Voor de Duitsers hebben we uiteindelijk gekozen voor Hasso von Manteuffel, die tijdens het Ardennenoffensief het 5e Duitse pantserleger aanvoerde. 

 

 

De Spion 
De Duitse spion is uiteraard gebaseerd op de Duitse saboteurs die in Amerikaanse kleding met jeeps door de linies heen reden. Voor mij was dit een ideale verbeelding van een spion. Herkenbaar, passend bij de situatie en daadwerkelijk gebeurt. Maar er moest ook een Amerikaanse spion komen. Om nu een Amerikaan te laten verkleden als Duitser vond ik niet gepast. Daarnaast sprak mijn vrouw mij eropaan dat er weinig (lees; geen) vrouwen voorkwamen in het spel en daardoor ook minder aantrekkelijk is voor vrouwen. Dat in combinatie met de liefde voor het mooiste computerspel dat ik ooit heb gespeeld, namelijk Commando’s, kwam ik uit op een vrouwelijke spionne. In de uitbreiding van Commando’s kun je namelijk ook spelen met een spionne, namelijk Natasha. Die link wou ik graag leggen en om die reden heb ik gekozen voor een dame van lichte zeden die de Duitsers om de tuin kon leiden. Het leuke is dat dit indirect ook weer paste bij de oorspronkelijke Tigerfibel illustraties, waarbij vrouwen ook veel getekend werden. 

 

Kickstarter

Het spel moest ergens verkocht worden en dus moest ik op zoek naar een uitgever of een plek waar ik het spel zelf kon verkopen. In 2014 had ik een klein succesje met het kaartspelletje BlockYouop Kickstarter. Ik wou toch graag ook dit spel op Kickstarter plaatsen. Ik ben een campagne begonnen op te zetten, voorzien van nieuwe illustraties van Steve, foto’s van de prototypes en een regelboekje in dezelfde stijl. Continue bijgeschaafd en aangepast totdat ik in 2019 het gevoel had dat het compleet was. In augustus 2019 is de campagne gestart. Helaas wel met een mindere uitkomst dan gehoopt en verwacht. 

De teleurstelling 

Ik heb veel ervaringen mogen opdoen tijdens deze eerste campagne. Ik heb veel lessen geleerd en ik zal eerlijk zijn, ook wel een beetje op m’n kont gevallen. Wat zijn de belangrijkste lessen geweest en waarom verliep het project niet zoals verwacht? 

  • Het missen van kleur in de tekeningen was wel authentiek, maar het sprak veel mensen niet aan. Kleur is toch wel belangrijk voor sfeer en thematiseren van het geheel. 
  • De prijs was veel te hoog, een standaard spel koste 80,- euro maar een luxe variant was al rond de 140,- Met name door de arbeid die nodig is om het spel te maken was het spel eigenlijk te duur. 
  • Thematisch. Ondanks dat een goed thema geen problemen hoeft te geven, was dit natuurlijk een thema die niet iedereen aansprak. In combinatie met de prijs was dit voor velen toch een stap te ver. 
  • Bekendheid speelde mij ook parten. Ik ben geen bekende spellenmaker, dus even’80,-‘ euro uitgeven aan iemand die je niet kent is een grote stap. 
  • Ons budget was nihil. In principe doe ik dit samen met mijn vrouw, dus de financiële mogelijkheden zijn klein. Uiteraard had ik budget gereserveerd voor een Facebook en Instagram advertentie, maar opboksen tegen de groten was geen optie 
  • Ik had nog geen Instagram profiel en nu merk ik dat ik die wel heb gemist. Qua volgers misschien geen heel groot probleem, maar er zijn veel reviewers/influencers aanwezig die mijn spel destijds hadden kunnen beoordelen. 
  • Ons doel was te hoog. Hij stond ingesteld op 30.000 euro, maar dat was nodig omdat de aanschaf van een lasermachine bij het geheel inzat. Maar als je jouw doel niet haalt binnen een paar dagen, dan verdwijn je hard van de Kickstarter radar en met een klein budget kom je niet meer bovendrijven. 

Concluderend kunnen we dus zeggen dat we, ondanks steun van onze vrienden en familie, niet veel verder kwamen. Volgens mij hebben we de 6.000,- euro aangetikt, maar toen hield het echt op. De stekker ging eruit, het moest anders.

Herpakt 

Na overleg met Steve hebben we besloten het nog 1 keer aan te pakken, want vergeet niet, dit hele proces heeft mij tot aan de start van de huidige Kickstarter campagne ongeveer 15.000 euro gekost. Nu of nooit, alles of niets. Kleur was van belang, Instagram account openen, goedkoper produceren en dus een andere opzet van het spel. Daarbij kwam ook vooraf meer bekendheid en interesse genereren en het thema beter uitwerken. Ons doel moest omlaag, maar dat was bijzaak, want het spel moest toch goedkoper en anders. 

Ik heb gelijk een Instagram account gestart en wat wedstrijden uitgezet. Door tekeningen van Steve toe te voegen en elke week advertenties te plaatsen wist ik mijn account langzaamaan op te bouwen tot +/- 1.000 volgers. Steve gebruikte zijn oude rood/zwart tekeningen en kleurde deze in. Om je een beeld te geven van het proces, zie bijgaande tekening. 

 

Het spel moest ook anders van opzet worden. Hout moest blijven, maar in een andere vorm. Wim was de man op de juiste plek, want die had goede contacten en kon mij koppelen met een bedrijf die met bewerkt hout werkte en deze kon bedrukken en lasersnijden. Deels in kleur en zwart/rood. Ik wou de eenheden op elkaar laten aansluiten door middel van een kleine inkeping en een rand eromheen (vervaardigd door puzzelstukken) zorgde voor het speelveld. 

 

Het speelde goed, maar nog niet alles werkte lekker. De puzzelstukken bewogen nog te veel, de zwart/rood gekleurde eenheden moesten toch in kleur en de eenheden bleken uiteindelijk te groot. Deze aanpassingen had ik besproken met Wim en Steve. De tekeningen werden allemaal ingekleurd en de aanpassingen werden doorgevoerd. Dit prototype leek er meer op. Hij kon op grotere schaal worden geproduceerd, liefst 50+, zodat we deze konden versturen naar reviewers over de gehele wereld 

2021

De spellen zijn gearriveerd. Enkel moet alles nog wel uitgezocht worden. Helaas ook iets minder in aantallen dan gehoopt. Er moest in korte tijd van alles geregeld gaan worden, want ik wou graag eind februari/begin maart lanceren. Omdozen regelen, adressen verzamelen, reviewers aanschrijven (had ik ervoor ook al wel gedaan). De regelboekjes moesten nog worden gedrukt en alles moest 1 geheel worden. Er was maar 1 regel en dat was kwaliteit waarborgen! Pakketjes die het verst verstuurd gingen worden, gingen als eerste weg en daarna volgde de rest.  

 

De Kickstarter pagina kreeg meer en meer een compleet gezicht. Ook mijn eigen website moest ik onderhouden. Er moesten foto’s gemaakt worden, dus schreef ik Henk aan. Een erkend fotograaf in de spellenwereld. De video moest gemaakt worden, hierbij kon ik gelukkig terugvallen op Steve (die de tekeningen maakte) en mijn vrouw Sabine die kon editen. Het resultaat mag er zijn! Continue contact houden met de reviewersprijs bepalen, marketing in gang zetten, illustraties laten maken, Instagram en Facebook posts plaatsen, de Kickstarter pagina weer updaten, contact leggen met de pers, een gezin onderhouden (voor zover mogelijk) en ga zo maar door! Dit proces herhaalde zich continue, omdat er elk moment wel een reden was om iets aan te passen. 

Fatal error! 

Ik was er erg druk mee. Het moment naderde. Want 2 maart gingen we live. En toen ging het mis… De pagina van Kickstarter haperde en ik kreeg een foutmelding toen ik op de belangrijke groene knop drukte. Fatal error! Ik kon helemaal niets. Paniek! Kickstarter direct aangeschreven in de hoop dat ze mij binnen een aantal minuten wel konden helpen, maar helaas. Tevergeefs. 

 

Vele mails en smeekbedes later, kreeg ik donderdagochtend bericht terug. Er was niets aan te doen, maar het probleem was gelukkig verholpen. Ik kon live. Alsnog zijn we alles op alles gaan zetten om donderdagmiddag live te gaan en dat lukte. Het momentum was wel wat verdwenen, maar we hadden een goede start. Binnen 10 uur onze deadline gehaald en na een paar weken zaten we boven de 15.000 euro.  

 

Om in termen te blijven, het project was een aardig spel op zich en af en toe brak de oorlog bijna uit. Maar we hebben het gehaaldHet einde is er nog lang niet, maar we zijn wel goed op weg om het spel straks in de winkels te krijgen, want dat is toch wel ons uiteindelijk doel.  

Zodra we een uitgever of uitgevers hebben gevonden krijgen we de mogelijkheid de spellen te distribueren. We zijn druk bezig met het zoeken naar de juiste uitgevers. Zodra het spel in de winkels ligt en het spel goed verkoopt, gaan we uiteraard bekijken of we kunnen uitbreiden of een ander thema er op los kunnen laten. Misschien toch weer terug naar de ridders of de 1e Wereldoorlog? We gaan het zien. We staan pas aan de start en we moeten de hele straat nog oversteken! 

We zijn nog even LIVE op Kickstarter, dus bekijk zeker even de LIVE campagne hier: 
https://www.kickstarter.com/projects/elwin/clash-of-the-ardennes  

Instagram: https://www.instagram.com/clashoftheardennes/  

Facebook: https://www.facebook.com/clashoftheardennes  

Website: www.elwinklappe.nl/clash   

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »